محموله های سوخت توقیفی ایران داوطلبانه تحویل آمریکا شدند

 بر پایه اظهارات مقام‌های آمریکا با اشاره به داوطلبانه بودن تحویل چهار نفتکش توقیفی ایران از سوی صاحب یونانی آن‌ها، نوشته این اقدام نتیجه تلاشی به مدیریت برایان هوک، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران،‌ بوده است.

فایننشال‌تایمز در گزارشی اقدام آمریکا را به نقل از مقام‌های این کشور «نخستین مورد در نوع خود» خواند.

این نشریه به نقل از هوک نوشت: «این اقدام یک پیام روشن به صنعت دریانوردی می‌فرستد که از انجام هرگونه تجارتی با رژیم ایران اجتناب کند.»

او اضافه كرد : «درآمد نفتی ایران از تروریسم و بسیاری از خشونت‌‌های فرقه‌ای حمایت مالی می‌کند. ما هر کسی را که در فعالیتی قابل تحریم درگیر شود،‌ تحریم می‌کنیم.»

یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا به فایننشال‌تایمز گفت كه این «عملیات بی‌عیب و نقص» حاصل کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران بوده است.

محموله های سوخت توقیفی ایران داوطلبانه تحویل آمریکا شدند

این اقدام در پی افزایش نگرانی مقام‌های آمریکا از رشد فعالیت اقتصادی بین ایران و ونزوئلا صورت می‌گیرد.وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه توقیف چهار محموله سوخت ایران با نفتکش‌های بلا، برینگ، لونا و پاندی که در راه ونزوئلا بودند تایید و اعلام کرد که این محموله‌ها‌ ضبط شده‌اند.

تحویل داوطلبانه نفتکش‌ها

در اواخر ماه میلادی مه، مقام‌های آمریکا در ردیابی دو مورد از چندین تانکر نفتی که حامل بنزین ارسالی ایرانی به مقصد ونزوئلا بودند، به شخصی متنفذ به نام (جورجیو گیالوزوگلو) در حوزه حمل و نقل یونان رسیدند.

دو مقام آمریکایی گفته‌اند این شخص بعدا محل قرارگیری دو فروند تانکر دیگر حامل بنزین ایرانی را به مقام‌های آمریکایی خبر داد.

در ماه ژوئیه، وزارت دادگستری آمریکا یک دادخواست علیه محموله‌های ارسالی سوخت ایران به ونزوئلا تشکیل داد و به نام شخصی مستقر در ایران «مرتبط با سپاه پاسداران» اشاره کرد.

صاحب یونانی ماه گذشته نفتکش در یک گفت‌وگو هرگونه ارتباط با سپاه پاسداران را رد کرده بود.

اندکی پس از تشکیل دادخواست در آمریکا، یک قاضی در واشینگتن حكم تصرف نفتکش‌ها را صادر کرد.

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا، در توییتی به زبان اسپانیایی نوشت که کشتی‌ها ایرانی نبودند و نه صاحب کشتی و نه پرچم آن هیچ ارتباطی با ایران نداشت. او اظهارات منتسب به مقام‌های آمریکایی را «دروغ و تبلیغ» توصیف کرد.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.