رویترز| تقابل ایران و آمریکا به کجا خواهد کشید؟ /اظهارات موسوي در توییتی

تلاش آمریکا در روز جمعه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد و حالا سوال این است مرحله بعد در این تقابل چه خواهد بود؟

رویترز در گزارشی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل سال ۲۰۰۷ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اعمال کرد. این تحریم‌ها اواسط اکتبر طبق آنچه بنابر برجام در سال ۲۰۱۵ بر روی آن بین روسیه، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا توافق شد، منقضی می‌شود.

. در سال ۲۰۱۸ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و آن را «بدترین توافق» تاکنون خواند.

سرنوشت توافق هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟

اگرچه آمریکا از برجام خارج شده، تهدید کرده در صورتی که شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، از بندی در این توافق برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

بعد از خروج آمریکا از برجام، این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ سختی را علیه ایران اعمال کرد. در پاسخ به این اقدام و انفعال اروپا، تهران هم تعهدات خود را طبق توافق هسته‌ای کاهش داده است.

حالا با شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت، آمریکا می‌تواند به تهدید خود عمل کند.

بنابر خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند فرایند موسوم به «اسنپ بک» در شورای امنیت با توجه به این که سایر طرف‌های توافق ایران با این اقدام مخالفت کرده‌اند، گیج‌کننده و دشوار خواهد بود؛

آیا امکان ممانعت از اقدام آمریکا وجود دارد؟

طبق رویترز، هنوز مشخص نیست که چطور روسیه، چین یا هر عضو دیگر شورای امنیت ممکن است تلاش کنند که مانع اقدام آمریکا برای فعال کردن این روند شوند

دیپلمات‌ها می‌گویند احتمالاً چندین کشور این بحث را مطرح کنند که به لحاظ قانونی آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند و بنابراین آن‌ها نمی‌توانند (تحریم‌ها) را مجدداً علیه ایران اعمال کنند.

موسوی: آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند

سید عباس موسوی امروز (شنبه) در واکنش به شکست تاریخی آمریکا در برابر ایران در ارائه قطعنامه به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در توئیتی نوشت: «در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد.»

وی ادامه داد : «برغم همه سفرها، فشارها و دوره گردی‌ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند.»

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.