خطیب‌زاده: روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نخستین نشست سخنگویی خود بعد از تصدی این سمت به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تبریک هفته دولت بيان کرد: ما به برکت الطاف الهی شاهد ایران در حال برآمدن هستیم.

خطیب‌زاده اعلان کرد: امروز در ژنو کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود و هیات ایران در ژنو است و در حاشیه این نشست هیات ایرانی دیدارهایی را با دو کشور ضامن روند آستانه خواهد داشت.

روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره تجارت ایران با ونزوئلا و اینکه گفته می‌شود نفت داده‌ایم و میوه گرفته‌ایم، بيان کرد:‌ روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی ایران و منافع دوجانبه است.روابط دو کشور مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود و در سال‌های گذشته قوام یافته و البته به دلیل استقلال رای هر دو کشور مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: منافع ملت ایران قران قران حفظ می‌شود و چیزی نیست که در چارچوب منافع ملت ایران رخ می‌دهد.

خطیب‌زاده: روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود

خطیب‌زاده درباره ادعای آمریکا برای توقیف چهار کشتی حامل سوخت ایران اضافه كرد: ادعاهای واهی آمریکا همزمان بود با زمانی که در شورای امنیت می‌خواستند قطعنامه تسلیحاتی را ارائه کنند و جنگ روانی و کازار ضد اطلاعاتی بود. یک دزدی دریایی بود و فارغ از اینکه چه کسی مالک کشتی و محموله بوده است. ایران نه مالک و نه مالک بنزینی بوده که فروخته است.

هشتمین شکست آمریکا

وی اظهار داشت: یک هفته بسیار شلوغ را وزارت خارجه داشت هفته‌ای که ماه‌ها برای آن تلاش کرده بود در ۲۴ مرداد هشتمین شکست آمریکا رخ داد و شورای امنیت به قطعنامه تمدید تسلیحاتی آمریکا رای منفی داد و شکست تاریخی بود و برای اولین بار آمریکا قطعنامه‌ای را ارائه کرد،

ولی تنها توانست رای دومینیکن را داشته باشد و این یک شکست تاریخی در طول تاریخ شورای امنیت به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه اعلان کرد: آخر هفته گذشته دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک روزهای پر مشغله‌ای را داشتند و آمریکا یک اطلاعیه را پخش کرد، ولی ایران پیش دستی کرد و نامه ظریف قبل از نامه آمریکا در دبیرخانه شورای امنیت ثبت شد و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان خواهان و دولت آمریکا به عنوان خوانده قرار گرفت.

اسنپ بک واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رافائل گروسی اظهار داشت : اسنپ بک واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند. روابط ایران و آژانس همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است البته فراز و نشیب‌هایی در سال‌های گذشته داشته است. به اذعان آژانس بیشترین بازدیدها و دسترسی‌ها در طول تاریخ آژانس در ایران اتفاق افتاده است.

وی تصريح كرد: مدیرکل و معاونان و کارشناسان آژانس به تناوب به ایران سفر کرده‌اند. از پاییز گذشته که گروسی انتخاب شد منتظر این سفر بودیم ولی کرونا به تعویق انداخت. در چند ماه مشکلاتی بین ایران و آژانس رخ داد و مذاکرات فشرده‌ای صورت گرفت که نتایج آن در این سفر مشخص می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: گروسی مهمان صالحی است. با ظریف هم دیدار خواهد کرد.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.