رئیس بانک مرکزی ایران برای 'آزادسازی منابع ارزی' به عراق رفت

 



عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، به همراه یک هیئت بانکی و تجاری به پایتخت عراق رفته است.

رسانه‌های ایران هدف از این سفر را گفتگو درباره آزادسازی منابع ارزی مسدود شده در عراق نشان کرده‌اند.

به گفته رئیس بانک مرکزی ایران، ، منابع مالی ایران در عراق به فروش گاز و برق مربوط می‌شود؛ منابع رسمی در ایران اواخر تیر ماه طلب ایران از عراق را سه میلیارد دلار بيان کرده بودند.

 

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در آن زمان اظهار داشته بود: "بخش قابل توجهی از این طلب مربوط به صادراتی است که نهادهای دولتی انجام داده‌اند؛ ما در کنار صادرات کالایی، به عراق برق و گاز هم صادر می‌کنیم و همین امر باعث شده در توافقات تجاری، شرکت‌های دولتی نیز سهیم باشند."

 

 

عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران و دومین واردکننده کالا از ایران است.

بر اساس اعلام منابع رسمی در كشور در سال گذشته، ایران حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق انجام داد که "سه میلیارد دلار" آن تسویه نشده است.

بعضی از مشکلات بازنگشتن منابع ارزی به ایران به تحریمهای آمریکا باز می‌گردد.

لوی خطیب، وزیر برق عراق حدود ۵ ماه پیش به بی‌بی‌سی فارسی اظهار داشته  بود با اینکه عراق گام‌هایی را برای کمتر کردن وابستگی‌اش به واردات انرژی از ایران برداشته هنوز تا خودکفایی در تولید برق و استخراج گاز به اندازه کافی برای سوخت نیروگاه‌هایش راه طولانی در پیش دارد.

 

عبدالناصر همتی، اظهار داشت كه : "ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است، ضمن اینکه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن براساس تفاهم‌نامه سال گذشته به توافق رسیدیم."

 

او همچنین ادامه داد : "از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده می‌کنیم."

 

کمبود منابع ارزی در كشور باعث شده ایران با شدت به دنبال پولهای مسدود شده خود در سایر کشورها باشد.

یکی  از ميان این کشورها کره جنوبی است؛ هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانکهای کره جنوبی مسدود شده که در مواردی تنش لفظی میان دو کشور را هم به همراه داشته است.


Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.