۸۰ درصد مسمومیت‌هایی دارویی در ایران با هدف خودکشی اتفاق می‌افتد

 یک مدیر سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی در كشور در طول ۸ سال گذشته، اظهار داشته است نزدیک به ۸۰ درصد از موارد این نوع مسمومیت «تعمدی و با هدف خودکشی اتفاق می‌افتد».

یسنا به‌منش اظهار داشته است در میان انواع مسمومیت‌ها در ايران، مسمومیت‌ دارویی بیشترین سهم خود را به خود اختصاص داده و در طول حدود یک سال و نیم گذشته ۲ هزار و ۳۳۱ نفر به علت مسمومیت‌های دارویی جان باخته‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده، ۱۶۰۱ نفر در سال ۱۳۹۸ و ۷۳۰ نفر در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ به دلیل مسمومیت‌های دارویی جان باخته‌اند.

 این کارشناس، گفت كه در میان داروهایی که مصرف زیاد آنها باعث مرگ و میر شده، ترامادول که جزو داروهای مسکن مخدر است، سهم زیادی داشته و باعث «مرگ ۲۶۹ نفر در سال ۱۳۹۸ و ۸۹ نفر در پنج ماه اول سال ۱۳۹۹ شده است».

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

به منش با بیان اینکه هر چقدر آگاهی جامعه نسبت به عوارض ناخواسته دارو‌ها خصوصا در مقادیر بیش از حد درمانی افزایش یابد، شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی خواهیم بود، اظهارداشت : از دیگر اقدامات پیشگیرانه در حوزه مسمومیت با دارو، حذف دسترسی کودکان به دارو‌ها و نظارت دقیق بر مصرف داروی سالمندان و بیماران مبتلا به مشکلات اعصاب و روان است.

 در همين زمان در هنگام مراجعه به پزشک و یا داروساز باید دارو‌های مصرفی خود را نام ببریم تا پزشک با اطلاع از دارو‌های مصرفی، اقدام به تجویز دارو‌های جدید کند. این موضوع باعث می‌شود، مقدار داروی دریافتی بیمار از حد درمانی بیشتر نشود و از بروز مسمومیت جلوگیری شود.


Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.