آژانس پناهندگان: 75000 کودک در ایران واجد شرایط تابعیت ایران هستند

  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران می گوید 75000 کودک در ایران واجد شرایط تابعیت ایران هستند.

طبق گزارش این سازمان که در 11 آذر منتشر شده است ، این کودکان در معرض خطر "بی تابعیت" هستند.

در همین حال ، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اقدام ایران در اعطای تابعیت ایرانی به هزاران کودک متولد شده از مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی قابل قدردانی توصيف كرد ..

در این گزارش آمده است كه این قانون كه اجازه انتقال تابعیت از مادران ایرانی به فرزندان آنها را می دهد ، در كشوری كه ملیت از پدر به فرزند دیگر منتقل می شود ، "گامی مهم در از بین بردن فاصله بین زن و مرد" است.

مادر و پدر،کاملا برابر نیستند

اگرچه در قانون ملیت ایران آمده است که "مادر و پدر کاملاً برابر نیستند" ، اما تصویب این قانون منجر به "پیشرفت چشمگیر" در این زمینه خواهد شد.

تاکنون پرونده 10 هزار کودک متقاضی تابعیت در ایران ثبت شده است و اولین فرزندان ماه گذشته شناسنامه و تابعیت ایرانی دریافت کردند.

در روز ۳۱ اردیبهشت ۹۹  در اجرای تنها ماده قانون اصلاح قانون تعیین تابعیت فرزندان متولد شده از زنان ایرانی متاهل با مردان خارجی ، هیات وزیران آیین نامه اجرایی مربوط به نحوه اعطای تابعیت به اشخاص مشمول این قانون را تصویب کرد.

بنابر این لیست ، هر زن ایرانی با یک غیر ایرانی ازدواج می کند و در نتیجه این ازدواج ، یک فرزند زیر 18 سال دارد و هر شخصی که از مادری ایرانی و پدری غیر ایرانی متولد می شود.

اگر او بیش از 18 سال داشته باشد ، می تواند برای فرزند خود درخواست تابعیت دهد.

گذراندن تابعیت از طریق مادر برای زنان در کشورهای پیشرفته یک حق بدیهی است ، اما در ایران همچنان یک چالش است و هزاران خانواده برای تحقق آن تلاش می کنند.

در سالهای اخیر ، بسیاری از فعالان حقوق زنان و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد "قوانین تبعیض آمیز علیه زنان" در ایران را مورد انتقاد قرار داده و مقامات جمهوری اسلامی را به اصلاح قوانین مربوط به زنان فراخوانده اند.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.