عفو بین الملل: نامه سازمان ملل به ایران درباره 67 اعدام ها یک تحولی بزرگ است

 روز چهارشنبه ، 9 دسامبر ، عفو بین الملل در مورد نقض حقوق بشر گذشته و ادامه دار در پرونده قتل عام زندانیان در تابستان ۱۳۶۷  ، "اقدامی بی سابقه" و "یک نقطه عطف" در مورد سه ، او این قرارداد را مبارزه ای برای پایان دادن به "این جنایات" توصیف کرد.

در تابستان سال ۱۳۶۷، هزاران نفر از مخالفان سیاسی که در سراسر ایران زندانی بودند ، در معرض "ناپدید شدن اجباری" قرار گرفتند و سپس به طور پنهانی و غیرقانونی اعدام شدند.

عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: "گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در اقدامی بی سابقه به دولت ایران هشدار داده اند که نقض قبلی و مداوم حقوق بشر در پرونده قتل عام زندانیان در سال ۱۳۶۷ می تواند جرمی علیه بشریت تلقی شود." آنها خواستار تحقیقات بین المللی هستند. "

در آستانه روز جهانی حقوق بشر

در آستانه روز جهانی حقوق بشر ، عفو بین الملل می گوید که از گام مهمی که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در دادگستری برداشته استقبال می کند.

دیانا الطحاوی ، معاون دفتر خاورمیانه و آفریقای شمالی در عفو بین الملل گفت: "نامه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به مقامات ایرانی در مورد کشتار سال۱۳۶۷بیک نقطه عطف مهم در سه دهه مبارزه برای پایان دادن به این مسئله است." جنایات و دسترسی به حقیقت ، عدالت و مجازات.

مقامات جمهوری اسلامی بندرت از اعدام دسته جمعی زندانیان در تابستان ۱۳۶۷بصحبت می کردند و به طور رسمی محل دفن این زندانیان اعلام نمی شد.

عفو بین الملل می گوید که کارشناسان سازمان ملل متحد نامه 18 صفحه ای خود را در مورد کشتار  ۱۳۶۷برای اولین بار در 3 سپتامبر سال جاری به صورت خصوصی برای دولت ایران ارسال کردند.

بر اساس این گزارش ، کارشناسان سازمان ملل در این نامه نوشتند: "ما به شدت نگران شکایات مطرح شده در مورد عدم ادامه ادعای [مقامات ایرانی] در افشای سرنوشت قربانیان و محل بقایای آنها هستند


Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.