ادامه واکنش‌ها به «بازگشت تحریم‌ها»؛ گوترش: عدم قطعیت وجود دارد

 به دنبال اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، جمهوری اسلامی این اقدام را محکوم کرد و خواستار «اقدام متقابل» شد؛ دبیرکل سازمان ملل از «عدم قطعیت» سخن اظهار داشت و مقام ارشد اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد.

قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی مجلس، در این باره اظهار داشت: «نباید به این شکست‌های حقوقی و سیاسی آمریکا دلخوش باشیم و فراموش کنیم که دشمن ظالم ما در صورت ادامه یافتن برخی غفلت‌ها، گام به گام در تشدید تحریم‌ها جلوتر می‌آید تا به نظام تحریم‌ها شکل جدیدی بدهد.»

او از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که پس از این اقدام آمریکا، «حرکت‌های یکجانبه» این کشور علیه جمهوری اسلامی را «رصد و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری و به صحن مجلس ارایه دهد».

ادامه واکنش‌ها به «بازگشت تحریم‌ها»؛ گوترش: عدم قطعیت وجود دارد

مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان :

از طرف دیگر تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان، افزون بر نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با تلویزیون جمهوری اسلامی و همچنین در یک توییت، اقدام آمریکا را «غیرقانونی و جعلی» نوشت و اعلام «مکانیسم ماشه» از سوی این کشور را «پوچ و بی‌اعتبار» خواند.

همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت بيان کرد به دلیل «عدم قطعیت» نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره اعلام آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام دهد.

به گزارش رویترز، گوترش در این نامه نوشت: «وظیفه دبیرکل این نیست که به گونه‌ای اقدام کند که گویی این عدم قطعیت وجود ندارد.»

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار داشت : «از همه می‌خواهم تمام تلاش خود را برای حفظ توافق برجام انجام دهند، از هر اقدامی که به مثابه تشدید تنش تلقی شود خودداری کنید.»

پیش از این بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تصريح کرده بودند که معافیت‌های ایران از تحریم‌های سازمان ملل تحت توافق هسته‌ای بعد از ۳۰ شهریور هم ادامه ‌خواهد یافت.

این سه کشور اروپایی ادامه دادند هر تصمیم یا اقدامی برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران «فاقد تاثیر قانونی» خواهد بود.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده «در صورتی ‌که کشورهای عضو سازمان ملل نتوانند به تعهدات خود در اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، آمریکا آماده است از قدرت داخلی خود استفاده کند تا در قبال چنین قصوری اقدامات تنبیهی را در پیش گیرد.»

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.