عفو بین‌الملل نسبت به اعدام قریب‌الوقوع حیدر قربانی، زندانی سیاسی کرد، هشدار داد

 سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد که حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد، در خطر اعدام است و تصريح کرد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی باید ضمن لغو حکم اعدام، دسترسی قربانی به یک محاکمه مجدد عادلانه را تضمین کند.

بیانیه سازمان عفو بین‌الملل درحالی صادر شده است که صالح نیکبخت، وکیل حیدر قربانی، نیز نسبت به اعدام قریب‌الوقوع موکلش هشدار داد و اظهار داشت که پرونده این زندانی سیاسی کرد در شعبه اجرای احکام کامیاران است و هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد.

باید ضمن لغو حکم اعدام

در بیانیه‌ای که سه‌شنبه اول مهرماه منتشر کرد با تاکید مقامات اطلاعاتی، دادستانی و قضایی اصول دادرسی عادلانه را به شدت در پرونده‌ او نقض کرده‌اند و قوه قضاییه باید ضمن لغو حکم اعدام، دسترسی قربانی به یک محاکمه مجدد عادلانه را تضمین کند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است که دادگاه رسیدگی کننده به پرونده حیدر قربانی «برخلاف قانون به اعترافاتی استناد کرده است که تحت شکنجه، بدون حضور وکیل و در زمانی گرفته شده است که حیدر قربانی ناپدیدسازی قهری شده بود.»

وي اضافه كرد که ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، باید بی‌درنگ برنامه اجرای حکم اعدام حیدر قربانی را متوقف کرده و ضمن لغو حکم اعدام، دسترسی وی به یک محاکمه مجدد عادلانه را تضمین کند.

همسر حیدر قربانی نیز خواستار واکنش مردم ایران و نهادهای بین‌المللی به حکم اعدام همسرش

همسر حیدر قربانی نیز خواستار واکنش مردم ایران و نهادهای بین‌المللی به حکم اعدام همسرش

همسر حیدر قربانی در پیام، به بازجویی‌های طولانی، شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری و پرونده‌سازی علیه حیدر قربانی، بدون حضور هیچ وکیل قانونی اشاره کرد.

وي اظهار داشت زمانی که نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نتوانستند با این پرونده‌سازی همسرش را اعدام کنند،

در آبان ۹۸ یک پرونده محرمانه دیگر بدون اطلاع وکیل حیدر قربانی، علیه این زندانی سیاسی مطرح کردند و در نهایت او را به اعدام محکوم کردند.

حیدر قربانی ۲۵ مهر ۱۳۹۵ به همراه دو تن دیگر به اتهام قتل چند عضو سپاه پاسداران در روستای تخت رنگی بخش مرکزی کامیاران بازداشت شدند.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.