آیا همکاری ایران و چین موقعیت آمریکا را تضعیف خواهد کرد؟

آیا همکاری ایران و چین موقعیت آمریکا را تضعیف خواهد کرد؟ به گزاش ایلنا به نقل از فوربس، اتفاقاتی که به کاهش اعتبار و احترام جهانی آمریکا منجر شده نتیجه رویه این کشور در سال‌های اخیر است.

سیاست‌های ملی‌گرایی افراطی و راهکارهای متناقض در سال‌های اخیر دولت ترامپ انزوای جهانی آمریکا را به همراه داشته است و حتی می‌تواند موقعیت آمریکا را بدتر کند

، این در حالی است که قرارداد ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین باعث تضعیف جایگاه و موقعیت آمریکا در خاورمیانه خواهد شد.

چین و ایران اعلام کردند که در حال تدوین یک توافق ۲۵ ساله برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی خود هستند. این توافق می‌تواند یک راهکار جدید برای ایران باشد تا بتواند از فشارهای آمریکا با توجه و کمک شرق، عبور کند.

این توافق هم‌چنین موقعیت آمریکا را در خاورمیانه تضعیف خواهد کرد. آمریکا که قبلا از برجام خارج شده بود، به تازگی از سازمان جهانی بهداشت هم خارج شد تا گامی دیگر در زمینه خروج از صحنه جهانی برداشته باشد.

آیا همکاری ایران و چین موقعیت آمریکا را تضعیف خواهد کرد؟

نقش رهبری آمریکا در جهان در حال کاهش است. سال‌های طولانی آمریکا با رشد اقتصادی همراه بود و رشد اقتصادی این کشور همچنین باعث تقویت موقعیت اقتصادی و سیاسی ایالات متحده در سطح بین‌المللی احتياج شده بود. اما در سال‌های اخیر این روند به نفع چین تغییر کرده است

توافق ایران با چین و روسیه؛ ائتلاف سازی در برابر آمریکا

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایران در کنار تمدید قرارداد بیست ساله با روسیه به دنبال مذاکره برای توافق نامه مشارکت استراتژیک بیست و پنج ساله با چین می باشد و این اقدام را می توان نشانه ای از ائتلاف سازی جدید بین المللی در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا در نظر گرفت.

اگر چه این توافق همچنان نهایی نشده اما ، چین در بخش انرژی و زیرساختی 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. به نظر می رسد که منافع تهران – مسکو و پکن به شکلی همگرا شده که می تواند چالشی برای تلاش های آمریکا برای حفظ سلطه بر نظام بین الملل می باشد.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.