نکات منفی توافق ایران و چین در مورد اقتصاد ایران و استقلال سیاسی


روزنامه “شرق” در مورد موضوع توافق ایران و چین ، که در روزهای اخیر بسیار مورد بحث قرار گرفته است ، پس از آنکه تحلیل ها در مورد آن متفاوت است ، بحث کرد. برخی آن را دستیابی به منافع کشور می دانند ، و برخی دیگر آن را با استقلال سیاسی کشور ناسازگار می دانند.

\

روزنامه “شرق” در مورد موضوع توافق ایران و چین ، که در روزهای اخیر بسیار مورد بحث قرار گرفته است ، پس از آنکه تحلیل ها در مورد آن متفاوت است ، بحث کرد.

برخی آن را دستیابی به منافع کشور می دانند ، و برخی دیگر آن را با استقلال سیاسی کشور ناسازگار می دانند.

نکات منفی توافق ایران و چین در مورد اقتصاد ایران و استقلال سیاسی
نکات منفی توافق ایران و چین در مورد اقتصاد ایران و استقلال سیاسی

روزنامه ای نزدیک به اصلاح طلبان ، اظهار داشت:

“اگر اطلاعات حاکی از آن باشد که چین 400 میلیارد دلار در بخش های نفت ، گاز و حمل و نقل سرمایه گذاری می کند ، از مزایای قابل توجهی در این بخش ها برخوردار خواهد شد و خطرناک ترین کار اعزام 5 هزار پرسنل امنیتی برای حفظ این پروژه ها است.” .

این روزنامه با استناد به مقاله کارشناس امور خاورمیانه تأیید کرده است که انعقاد این توافق پیامدهای منفی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت و همچنین با استقلال سیاسی کشور مغایرت دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرده است که مقامات ایرانی از افشای جزئیات این توافق بین تهران و پکن خودداری کردند.

 با همین حال وزیر امور خارجه با اشاره به توافق ۲۵ ساله نفتی ایران و چین گفت: در این خصوص هیچ موضوع مخفی وجود ندارد و همه چیز کاملاً شفاف است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (یک‌شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک به نمایندگان مجلس یازدهم و هیئت رئیسه و آرزوی توفیق برای خدمت به آنها در این دوره، گفت:

امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین الملل است که شاید در ۱۰۰ سال گذشته و به‌خصوص ۷۰ سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه است.

ظريف افزود:

این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است و ماهیت بسیاری از مفاهیم در روابط بین الملل در حال تغییر است.

این تغییر بعد از پایان امپراتوری شرق آغاز شد، البته غرب فکر می‌کرد که این پایان به معنای پیروزی است و به زودی فهمیدند که شرایط جدیدی در روابط بین الملل حاکم شده است.

اشتباه برداشتی که در دهه ۹۰ کردند، غرب همچنان تاوان آن را می‌دهد.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.