همکاری چین و ایران به چه نتیجه ای خواهد رسید؟

قرارداد ۲۵ ساله همکاری استراتژیک ایران و چین در روز‌های گذشته محل بحث زیادی در کشور بوده و در همین راستا، مخالفان و موافقان این قرارداد، استدلال ها، فرضیات نهایی در مورد آن را مطرح کرده اند.


انتقاد محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران از«برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین» انتشار موجی از انتقادات را داخل و خارج کشور متوجه حکومت ایران کرد.
همکاری چین و ایران به چه نتیجه ای خواهد رسید؟ قرارداد ۲۵ ساله همکاری استراتژیک ایران و چین در روز‌های گذشته محل بحث زیادی در کشور بوده و در همین راستا، مخالفان و موافقان این قرارداد، استدلال ها، فرضیات نهایی در مورد آن را مطرح کرده اند.


همکاری چین و ایران به چه نتیجه ای خواهد رسید؟

اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا تصريح كرد :

«در اصل، توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد. یک پیشنهاد برای برنامه‌ای ۲۵ ساله است که تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.»

به طور کلی، این توافق هنوز نهایی نيست؛ اما یک توافقنامه همکاری جامع با چین می تواند شانس و خبر خوبی برای نجات اقتصاد ایران تلقی شود. واشنگتن تصمیمی برای خاتمه دادن به تحریم خود ندارد و تهران تا زمان برداشته شدن تحریم ها از شرکت در مذاکرات مستقیم با واشنگتن امتناع می ورزد.

ایران نیازمند سرمایه گذاری و فناوری چینی است تا بتواند اقتصاد خود را ارتقا بخشد و تأثیر کمپین “فشار حداکثری” واشنگتن را به حداقل برساند؛ دقیقاً همانگونه که چین، بزرگترین شریک تجاری و مصرف کننده نفت ایران، به نفت، منابع طبیعی و بازار ایران نياز دارد

با نگاهی بلندمدت، ایران می‌تواند چین را از طریق ابتکار یک کمربند ـ یک جاده برای تجارت جهانی و شیوه‌های سرمایه گذاری به اروپا متصل کند. در مقابل پکن می‌تواند به توسعه میادین نفتی و گازی ایران

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.