کشتی های ایرانی در چین دستگیر شدند ,نزدیک به دو هفته است که شش کشتی ایرانی متعلق به بزرگترین شرکت کشتیرانی ایران در بنادر چین، لنگر انداختهاند و اجازه حرکت ندارند؛ مشکل اين است كه رعایتنکردن قوانین مربوط به سوخت پاک که اجرای آنها از سال ۲۰۲۰ برای تمامی خطوط کشتیرانی
براساس این قانون که از سوی IMO (نهاد بینالمللی کشتیرانی) وضع شده، تمامی کشتیها از اول ژانویه ۲۰۲۰، باید از سوخت مازوت به سوخت گازوئیل شیفت میکردند یا حداقل درصد گوگرد مازوت (نفت کوره) راه به کمتر از یک تا نیمدرصد کاهش میدادند.
راه حل های این مشکل
بهترین راهکار، اجاره کشتی برای جابهجایی بار و ارسال آن به ایران است تا زمانیکه تکلیف این کشتیها روشن شود اما بهدلیل همین محدودیتهای اعمالشده مسئله کمی پیچیده شده است، خطوط کشتیرانی دیگر که امکان حمل این کالاها را دارند، هزینه بارگیری را بهشدت افزایش دادهاند که اثر قابلتوجهی روی قیمت نهایی آن کالاها خواهد گذاشت.
در این میان، آنطورکه برخی صاحبان کالاها گفتهاند، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هزینهای را در قالب EFS (هزینهای مازاد برای تأمین هزینههای تغییر سوخت کشتیها به سوختی سازگار با محیط زیست) از آنها دریافت میکند که هزینهای مجزا مربوط به افزایش هزینه حمل بار به سبب ارتقای کیفیت سوخت برای هماهنگی با قوانین بینالمللی است اما نکته آنجاست که این هزینه بر صاحبان بار تحمیل شده اما در قبال آن، قانون اجرا نشده و سرانجام هم این صاحب کالاست که برای انتقال بار خود باید به این و آن، متوسل شود.
اظهارات وزارت خارجه
. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه دراینباره تصريح كرد : «حدود دو هفته است که با این چالش روبهرو شدهایم و نمایندگیهای وزارت امور خارجه در پکن و سرکنسولگریها بهصورت مداوم با مقامهای محلی، وزارت راه و سازمان بنادر و کشتیرانی چین در تماس هستند. امیدواریم در چند روز آینده راهحلی برای آن بیابیم».
چین از ایران گله مند است
این منبع مطلع در ادامه میگوید: «با توجه به اعتراضات اخیر درباره پیشنویس سند همکاری ایران و چین که البته هنوز نهایی نیست، چین کمی از ایران گلهمند شده و این ناراحتی بر این مسئله هم سایه انداخته است، بههمیندلیل در حال رایزنی هستیم که این مشکل را برطرف کنیم». به گفته او: «آنچه وزارت خارجه دنبال میکند، دریافت اجازه برای لنگرانداختن بهمنظور تخلیه و بارگیری کشتیهای ایران در بنادر چین است
حل مشکل کشتی ها، زمان بر است
مسعود دانشمند، رئیس هیئتمدیره کانون سراسری انجمنهای حملونقل بینالمللی، در این زمینه اظهار داشت: «شرکتهای کشتیرانی باید از سال ۲۰۲۰ به اینسو، مطابق با قوانین نهاد بینالمللی کشتیرانی، مازوت مصرف نمیکردند اما شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با استفاده از مازوت، این قانون را نقض کرده و سیستم موتور کشتیها را با سوخت با گوگرد پایین تنظیم نکرده است». دانشمند با بیان اینکه توقف کشتیها در بنادر چین تا زمان تعیین تکلیف ادامه خواهد داشت.
No comments:
Post a Comment