شاخص وابسته به میزان رونق کسبوکار که در ایران با نام اختصاری «شامخ» شناخته میشود، در فروردین امسال در مقایسه با ماه قبل از آن بیش از ۲۷ درصد افت کرده است.
در روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت این شاخص که در عرف جهانی «شاخص مدیران خرید» نامیده میشود در كشور از ۵۴.۷۳ واحد در تاریخ ۳۰ اسفند ۹۹ به ۳۹.۶۵ واحد در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ رسیده است که نشاندهنده افت ۱۵.۰۸ واحدی یا ۲۷.۵۵ درصدی است.
این شاخص در فروردین ۹۹، برابر با ۲۸.۶۸ واحد و در فروردین ۹۸ شمسی، ۳۶.۳۸ واحد بيان شده بود.
به گزارش مرکز آمار ایران و اتاق بازرگانی به عنوان حامی مالی و هماهنگکننده این مطالعه، اکنون به علت نوروز این شاخص به پایینترین سطح ۱۲ ماهه خود رسیده است.
براساس این گزارش، همچنین شکلگیری «موج چهارم کرونا» در فروردین امسال میتواند بر افت این شاخص تاثیر گذاشته باشد.
No comments:
Post a Comment