افزایش تنش بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

ادامه امتناع ایران از اجازه بازرسی دو سایت مظنون به فعالیت در زمینه فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در گذشته ، تنش در روابط خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد ، که روز دوشنبه بار دیگر خواستار همکاری برای جلوگیری از تشدید در این پرونده شد


دو گزارش منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل ماه ژوئن نگرانی هایی در مورد آینده توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و شش قدرت اصلی ایجاد کرده است که از زمان خروج آمریکا به طور یک جانبه از ایالات متحده در سال 2018 ، در معرض خطر سقوط است.
ادامه امتناع ایران از اجازه بازرسی دو سایت مظنون به فعالیت در زمینه فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در گذشته ، تنش در روابط خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد ، که روز دوشنبه بار دیگر خواستار همکاری برای جلوگیری از تشدید در این پرونده شد

در اولین سندی که توسط آژانس فرانس پرس مشاهده شده است ، این آژانس یادآور می شود که ایران به درخواست های بیش از یک سال پیش برای ارائه توضیحات در مورد مواد هسته ای و فعالیت هایی که جمهوری اسلامی در اوایل دهه 2000 فاش نکرده است ، پاسخ نداد.

آژانس سازمان ملل متحد از سه سایت مشکوک در ایران ابراز علاقه می کند و در ژانویه درخواست کرده است که تاکنون دو مورد از آنها بدون تایید تهران مورد بازرسی قرار گیرند.

افزایش تنش بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی
افزایش تنش بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

در اعلامیه ای که هیئت دولت از صبح امروز دوشنبه جلسه ای را افتتاح کرد ، رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، بار دیگر از “ایران خواست تا فوراً و کاملاً با آژانس همکاری کند ، به خصوص با اجازه دسترسی سریع به سایتهایی که ذکر کردیم

این هفته ممکن است ایران به دلیل مسدود کردن بازرسی ها تحت قطعنامه ای که این کشور را به یاد وظایف خود می اندازد ، با مجازات روبرو شود.

به این ترتیب ، یک سال پیش ، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده و میزان غنی سازی را به 4.5٪ رساند که این بالاتر از حد مجاز توافق نامه 3.67٪ است و تعداد و عملکرد سانتریفیوژها را افزایش می داد.

دومین گزارش صادر شده توسط آژانس در آغاز ماه ژوئن همچنین حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی شده در تهران بیش از حد مجاز 8 برابر است

دولت همچنین به اروپایی ها فشار می آورد تا تحریم تسلیحاتی را به جمهوری اسلامی گسترش دهند ، که قرار است از اکتبر به تدریج برداشته شود.

تهران هشدار داده است که تمدید تحریم به طور دائم توافق هسته ای را از بین می برد و از بازرسی متوقف شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی جلوگیری می کند.

Share:

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Powered by Blogger.

در پی دوختن پلک چشم؛ بی خبری از وضعیت خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز

   خانواده خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که از روز پنج‌شنبه ۹ دیماه در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود...

Blog Archive

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.